Fraudele financiare: Cum te păzești de ele
E întotdeauna mai bine să previi decât să tratezi! Acest proverb renumit se aplică și atunci când vine vorba despre banii tăi. Deși nu sunt atât de frecvente, iar primul gând care probabil îți vine în minte este că nu ți se poate întâmpla chiar ție, fraudele financiare merită atenția ta pentru câteva minute.
Îți vom dezvălui, pe scurt, câteva dintre cele mai cunoscute fraude din domeniul financiar, dar și soluții simple și eficiente pentru a le evita și pentru a-ți proteja banii de riscuri:
Metoda Accidentul
Cel mai probabil ai auzit și tu de acest tip de fraudă. În ce constă ea? De obicei primești un telefon convingător de la o persoană necunoscută în care ți se spune că un prieten sau un membru al familiei tale a pățit ceva grav (un accident de circulație care necesită spitalizare etc.). Apoi, persoana de la telefon îți solicită bani urgent.
Cum te poți proteja? Este foarte simplu! Tot ce trebuie să faci este să îți suni prietenul sau ruda pentru a te convinge că sunt bine.
Metoda Furt de date prin telefon
O persoană necunoscută care se recomandă drept avocat, funcționar public, notar, funcționar la o bancă etc. te sună pentru a-ți spune că poate rezolva o problemă importantă cu care te confrunți doar dacă îi trimiți datele cardului tău. Spre exemplu, te poate avertiza că cineva a făcut un credit pe numele tău, fără ca tu să știi.
Ce faci în această situație? În niciun caz nu trebuie să îi dai datele cardului tău bancar! În schimb, poți suna la bancă pentru a te asigura că nu s-a întâmplat nimic.
Clonarea cardului
Chiar dacă băncile depun eforturi considerabile pentru a-și proteja clienții, una dintre cele mai comune metode de fraudă folosite pentru a obține datele bancare este clonarea cardurilor la bancomate (ATM) sau la terminale de plată POS.
Cum te poți apăra de acest tip de fraudă?
Atunci când folosești un astfel de aparat, verifică cu atenție aspectul acestuia. Dacă observi ceva neobișnuit, evită să introduci cardul.
Încearcă să alegi bancomate situate în locuri sigure.
Verifică-ți periodic tranzacțiile din cont.
Ai grijă să introduci PIN-ul în mod discret, fără a-l dezvălui nimănui.
Reclame false pe rețelele sociale, pe e-mail sau SMS
Astfel de reclame copiază îndeaproape imaginea, mesajele și elementele distinctive ale băncii tale sau ale instituției financiare cu care lucrezi de obicei pentru a face reclamă la depozite, ocazii de investiții sau alte mecanisme financiare false.
Ce trebuie să faci?
Nu da click pe anunț și, mai ales, pe link-urile incluse în acesta sau în SMS, pentru a nu risca să ți se copieze datele bancare din telefon.
Cercetează cu atenție link-urile respective, fără a le accesa. De obicei acestea sunt diferite de link-urile oficiale.
Sună la instituția financiară cu care colaborezi pentru a raporta problema.
Ești anunțat că ai câștigat un concurs sau ai primit o moștenire
Un alt tip de fraudă financiară este acela în care ești anunțat că ai câștigat un concurs (la care nu ai participat) sau că ai primit o moștenire de la o rudă îndepărtată, eventual din străinătate. Primești această veste fie prin telefon, prin e-mail sau chiar prin mesaje SMS ori WhatsApp și ți se solicită datele cardului pentru a ți se vira banii.
Cum te poți proteja?
Nu trebuie să oferi în niciun caz datele cardului tău. Astfel de vești sunt anunțate întotdeauna prin documente oficiale.
Fraude pe platformele de vânzare online
Și pe platformele de vânzare și cumpărare online pot apărea diverse tipuri de fraude. Spre exemplu, o ofertă este prea bună pentru a fi adevărată, ți se cere avans pentru a obține un produs fără ca tu să îl mai primești ulterior, ori potențialii tăi cumpărători îți cer datele cardului pentru a-ți trimite bani.
Ce trebuie să faci în acest caz?
Nu trimite niciodată datele cardului tău. Nu dezvălui niciodată PIN-ul, ori codul CVC sau CVV de pe spatele cardului unor persoane necunoscute.
Poți opta pentru plata ramburs.
Nu oferi date personale sensibile, spre exemplu datele tale de identitate.
Ce să NU faci pentru a fi protejat împotriva fraudelor financiare:
NU oferi date financiare sau date personale.
NU îți dezvălui datele cardului pentru a face încasări. Cardul este un instrument de plată. Poți oferi în schimb contul tău bancar (codul IBAN).
NU instala aplicații necunoscute pe telefonul mobil.
NU accesa link-uri primite prin e-mail, SMS sau la indicația unor persoane care te contactează telefonic.
NU deschide atașamente, nu da click pe butoane necunoscute și asigură-te întotdeauna că accesezi doar site-uri oficiale.
NU finaliza o operațiune bancară până când nu ești sigur că este ceea ce îți dorești.
NU evita să analizezi cu atenție orice mesaj primit din partea băncii sau a altei instituții financiare.
NU răspunde la apeluri necunoscute din străinătate.
NU ezita să ceri numele unei persoane care susține că este angajat al unei bănci. Sună la bancă pentru a confirma identitatea acelei persoane